مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۱
۰ نفر

مسئول برنامه کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: سرعت انتقال ویروس کرونا از طریق قلیان بسیار بالا است بنابراین افراد سیگاری و مصرف‌کنندگان قلیان بیشتر در معرض این بیماری هستند.

قلیان

به گزارش همشهری‌ آنلاین به نقل از  ایرنا، مهدی خدابخشی اظهار کرد: در حالی‌که رسانه‌ها، وزارت بهداشت و دیگر نهادهای متولی تمام تلاش خود را به اطلاع‌رسانی درباره رعایت آداب تنفسی، شستن دست‌ها، خودداری از روبوسی و دست دادن معطوف کردند باید عنوان کرد استفاده از وسایل مشترک مانند قلیان سهم بالایی در انتقال انواع ویروس‌ها دارد.

وی اضافه کرد: با توجه به این‌که کرونا، ویروسی است که از طریق تنفس به دیگران منتقل می‌شود، افرادی که به‌صورت جمعی از قلیان‌ مشترک استفاده کنند با سرعت و شدت بیشتری احتمال مبتلا شدن به این ویروس رادارند و قلیان توان انتقال تمام عفونت‌های دستگاه تنفسی ازجمله کرونا را دارد.

مسئول برنامه کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار داشت: حضور در محیط‌های جمعی و شلوغ، تماس با اشیا و محیط‌های آلوده باعث انتقال سریع این ویروس می‌شود.

خدابخشی ادامه داد: همچنین مصرف و مواجهه با دود محصولات دخانی بر تضعیف سیستم ایمنی و مستعد شدن بدن برای ابتلا به بیماری‌ها مؤثر است و استفاده از وسایل و ابزارآلات قلیان، افزایش ریسک خطر این بیماری را به همراه دارد.

وی گفت: تمام ویروس‌ها از ویروس‌های معمولی سرماخوردگی تا کرونای جدید، بدن افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهند که دراین‌بین، مصرف‌کنندگان سیگار و قلیان بیش از سایرین در معرض خطر قرار می‌گیرند.

مسئول برنامه کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: سیستم ایمنی بدن و ریه‌های این افراد به‌مراتب نسبت به کسانی که مصرف‌کننده محصولات دخانی نیستند، بیشتر در معرض خطر قرار دارد و آسیب‌پذیرتر است.

خدابخشی تأکید کرد: در صورتی‌که فرد مبتلا به کرونا از قلیان که وسیله‌ای عمومی است استفاده کند، ویروس از طریق قطرات تنفسی او به محفظه آب قلیان منتقل‌شده و زنده می‌ماند و ازآنجایی‌که ویروس‌ها در سرما حفظ می‌شوند، محفظه آب تعبیه‌شده در قلیان به حفظ ویروس کمک می‌کند و امکان انتقال ویروس را از فردی به فرد دیگر فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: هنگامی‌که نفر بعدی به استفاده از همان قلیان اقدام میکند درخطر ابتلا به ویروس کرونا قرار می‌گیرد و تعویض سر شیلنگ قلیان هیچ نقشی در انتقال نیافتن بیماری نخواهد داشت.

مسئول برنامه کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: قلیان می‌تواند عوارض به‌مراتب بدتری برای ریه‌ها داشته باشد. به‌طورمعمول در این فصل، مصرف‌کنندگان قلیان به اماکن سربسته مانند قهوه‌خانه‌ها، قلیان سراها و باغ رستوران‌های سُنتی می‌روند.

خدابخشی ادامه داد: در این فضاها که نظارت جدی هم بر آن‌ها وجود ندارد، ویروس‌ها از طریق وسایل مشترک و هوای آلوده به‌راحتی منتقل می‌شوند و آثار زیانباری بر روی دستگاه تنفسی به دنبال دارد.

وی گفت: بنابراین ضروری است تمامی اماکن عمومی، مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی عرضه‌کننده قلیان به حالت تعطیل درآمده و یا از عرضه قلیان در آن‌ها جلوگیری شود.

مسئول برنامه کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: در استان همدان نیز همگام با بیشتر مناطق کشور از ابتدای شیوع ویروس کرونا با هماهنگی بازرسان بهداشتی، دستگاه قضایی و نیروی انتظامی تمامی مراکز عرضه و استعمال قلیان شناسایی و تعطیل شدند.

خدابخشی بیان کرد: در این راستا و طی ۲ هفته از آغاز طرح بیش از ۳۰۰ عدد قلیان و متعلقات مربوطه از سطح مراکز کشف و ضبط و تعداد ۲۱ مرکز متخلف مهروموم شدند با این‌وجود امید می‌رود بساط این پدیده و کالای غیربهداشتی و غیرفرهنگی از بین خانواده‌ها و مجموعه‌های دوستانه نیز برچیده شود.

آخرین آمار مبتلایان به کرونا در همدان تا ظهر روز گذشته (یکشنبه 18 اسفند ) ۵۰  نفر اعلام شد که شامل ۱۵ نفر در شهرستان همدان، ۹ نفر در اسدآباد، ۶ نفر نهاوند، ۵ نفر در رزن، چهار نفر در ملایر، چهار نفر در فامنین، سه نفر در کبودراهنگ، ۲ نفر در تویسرکان، یک نفر در شهرستان بهار و یک نفر هم وارده از خارج استان است.

کد خبر 490582

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha